Jesteś właścicielem hotelu lub domu wypoczynkowego? A może dopiero będziesz próbował sił w tym biznesie? Niezależnie od tego, jak długi jest Twój staż w hotelarstwie, powinieneś przemyśleć kwestię recepcji. Dlaczego jest tak ważna?

Dlaczego nie warto pomijać tej kwestii?

Dlatego, że recepcja jest wizytówką Twojego obiektu. To, w jaki sposób się zaprezentuje, może w znaczny sposób wpłynąć na opinie o całym hotelu. Oprócz aranżacji warto zwrócić uwagę także na jej lokalizację i osobę, która będzie na wejściu witać gości. Nie bez przyczyny mówi się o tym, że pierwsze wrażenie może być decydującym. Lada recepcyjna powinna być spójna stylistycznie z pozostałymi meblami hotelowymi, odpowiednio usytuowana i wyposażona.

Jak ją usytuować?

Tak, by była centralnym punktem holu, aczkolwiek nie przeszkadzała z jego korzystania. Jej blat powinien byś skierowany tak, by umożliwić pracownikowi obserwacje wszystkich kluczowych miejsc holu.

Co powinno znaleźć się na recepcyjnej ladzie?

Do wymaganego sprzętu należy sprawny komputer, drukarka, a najlepiej urządzenie wielofunkcyjne, telefon, klucznica – są to podstawowe rzeczy. Oprócz tego na ladzie powinien znaleźć się także cennik z dokładnym opisem usług oraz ich kosztami. Dobrą opcją będzie zgromadzenie tam informacji, o które turysta mógłby zapytać, jak numery telefonów do taksówek czy zestawienie najlepszych restauracji w pobliżu.

Funkcjonalność lady

Recepcja ma nie tylko dobrze wyglądać, ale też być funkcjonalna. Co z tego, gdy będzie miała imponujący kształt, który przyciąga wzrok, jeśli nasz pracownik będzie czuł się za nią źle. Taka sytuacja może w widoczny sposób wpłynąć na jego motywację i zaangażowanie w powierzone obowiązki.

Lada powinna też mieć określone wymiary. Dla wygodnego użytkowania wystarczy, że będzie miała od 20 do 40 cm. Jej wysokość także powinna być wyważona na tyle, by osoby poruszające się na wózku inwalidzkim miały do niej dogodny dostęp.

Pracownik recepcji

Osoba, która będzie zasiadała za recepcyjną ladą powinna wyróżniać się wysoką kulturą osobistą. Powinna być także komunikatywna. Dzięki temu już na starcie nawiąże z klientami pozytywne relacje. Poza tym ważką kwestią jest jej ubiór. Powinien być odpowiedni do ogólnego wydźwięku, który panuje w danym obiekcie. Można także stworzyć uniformy dla pracowników, by je ujednolicić i by goście nie mieli wątpliwości do kogo się zwrócić w razie problemu.

Ważne jest także to, by recepcjonista/ recepcjonistka posługiwał się biegle językiem angielskim.